Blog bez bolesti s úsměvem

Zajímavé články a rady o životě bez zbytečné bolesti pohybového aparátu.

Škodlivé křížené nohou

Nevinně vypadající zlozvyky denně ničí vaše tělo. Jedním z nich je sed s zkříženími dolními končetinami! A za ty obtíže a bolesti to rozhodně nestojí!

Každodenní opakování nevhodného stereotypu se neprojeví hned první den. Stejně jako všechny neřesti škodí nejvíce právě při opakování. A náhlé bolesti zad, hlavy nebo končetin tak nejsou tak náhlé, jak nám připadá. Jedním ze špatných pohybových vzorů je dlouhodobý asymetrický sed na židli.

Zajímavé je, že dle statistik 70 % lidí upřednostňuje dávat levou nohu přes pravou. U žen se tak děje na úrovni stehen a kolen, muži spíše preferují položit kotník na koleno druhé dolní končetiny. A pánové díky naditým peněženkám v zadní kapse kalhot mají sed úplně stejně křivý, jako kdyby měli nohu přes nohu.

man reading a book.vintage colour effected photo.

Typický zkřížený sed tělo negativně ovlivňuje hned v několika oblastech:

  • Jelikož je tento sed asymetrický, dochází ke kompenzačnímu mechanismu. Pánev se klopí na jednu stranu a dojde k jejímu vybočení, trup se rotuje na opačnou stranu než horní noha. Dochází tak ke ždímavému mechanismu v páteři a hlavně ploténkách.
  • Zdánlivě nepatrné, ale nerovnoměrné zatěžování může vést ke skoliotickému držení těla, bolestem a blokádám. A s tím pak souvisejí např. také problémy s pánevním dnem (inkontinence, bolestivá menstruace, ženská funkční sterilita).
  • Volba jedné končetiny nadměrně zatěžuje váš kyčelní kloub, což výrazně zvyšuje riziko vzniku artrózy. Mezitím člověka pronásledují bolesti. A to i na jiných místech, třeba v koleni nebo v zádech.
  • Cévní uskřinutí vede ke špatnému prokrvení v nohách a tím přispívá ke vzniku metličkových či křečových žil, častějším žilním zánětům, otokům a riziku trombózy.
  • Nervový systém se může také utlačit a pak dochází k brnění (mravenčení) nebo necitlivosti nohou.
  • Dlouhodobé sezení pak vede ke zvyšování krevního tlaku, což má negativní vliv na srdce a oběhový systém. A hypertenze pak vede k dalším zdravotním komplikacím.

 

A jak tomu všemu zabránit?

  1. sedět symetricky
  2. dělat si v sezení přestávky alespoň po 20 minutách
  3. formu sedu měnit (pasivní, aktivní, labilní)
  4. průběžně se protahovat
  5. celodenní sezení pak i kompenzovat přiměřenou sportovní aktivitou (chůze, plavání, pilates nebo joga)

Takže na pěknou fotečku se usaďte podle sebe, ale pak obě chodidla šup na zem!

sexy sed

Jak správně sedět si můžete také přečíst v článku: Židle jako vynález zkázy.

Další články:

Všechny články