Blog bez bolesti s úsměvem

Zajímavé články a rady o životě bez zbytečné bolesti pohybového aparátu.

Bolestivá menstruace

Mnoho žen trpí každý měsíc obtížemi spojenými s menstruací 🙁

Mohou mít podobu bolestí břicha, zad, hlavy, prsou, migrén, pocitů nevolnosti až zvracením. Nejedna žena si musí vzít analgetika (léky na bolest), aby byla schopná se přemisťovat po bytě, natož pracovat či dělat nějakou fyzicky namáhavou práci.

Proč je to důležité téma?

Ženy bohužel nechodí s tímto problémem jako s primárním do ambulance fyzioterapeuta. Dozvídáme se o něm během běžného odběru anamnézy spolu s jejími nemocemi, operacemi a pohybovými návyky. Je to však jeden z ukazatelů stavu jejího pohybového systému.

Bohužel současně s tím i slyšíme: „To je přece normální.“, „Nic se s tím nedá dělat.“, „Jediné, co pomáhá je hormonální antikoncepce.“

Toto je velký omyl.

A neznalost na straně lékařů, zejména gynekologů.

NE! NENÍ TO NORMÁLNÍ!

Samozřejmě zde hrají roli i určitá zdravotní omezení, která mohou být spojená s bolestivými stavy např. syndrom polycystických vaječníků, pooperační stavy nebo endometrióza, ale ani ty nemusí být takovým způsobem omezující, že ženy končí upoutané na lůžko.

woman-6080984

Co může způsobovat bolestivou menstruaci?

Nejčastěji bývají na vině problémy pohybového aparátu, a to zejména v oblasti pánve a pánevního dna. Nacházíme zde potíže ve svalech pánevního dna, hýžďových svalech či oslabený hluboký stabilizační systém trupu. Dále pak bývá zablokované sakroiliakální skloubení tzv. „esíčko“ (spojení křížové kosti s pánevní, SI), blokády bederní páteře, kostrče, ale i žeber. Mohou zde být i strukturální poruchy jako špatně srostlá zlomenina kostrče či srůsty po operacích – a to jak klasických, tak laparoskopických. A samozřejmě po císařském řezu.

Některé svaly pánevního dna bývají oslabené, jiné zase přetížené. Proto není dobré je hned bez rozmyslu posilovat. Nejprve se musí uvolnit přetížené svaly a pak až je vhodně posilovat.

Posilování pánevního dna není totéž, co stahování svěračů!!!

V minulosti se doporučovalo stahovat světač močové trubice nebo konečníku či snad dokonce přerušované močení. Toto jsou cviky velmi zastaralé a již se nepoužívají. Při těchto cvicích se aktivuje jen část pánevního dna a ne celé, což samo o sobě může způsobovat obtíže. Při zadržování moči může zůstávat její část v močovém měchýři, což zvyšuje riziko infekce. To je samozřejmě nežádoucí.

/// U některých žen je vidět výskyt menstruačních bolestí se změnou těla během těhotenství. Když žena měla celý život bolestivé měsíčky a během prvního těhotenství se vlivem relaxačních hormonů a anatomických změn uvolnily přetížené svaly, může pak přicházet menzes bez bolestí. Avšak po druhém těhotenství se bolestivá menstruace vrátí. Je to právě proto, že si opět přetížila svaly a zablokovala výše zmíněné klouby. Toto je klinický příklad, jak pohybový aparát ovlivňuje menstruační cyklus. ///

Problém v pánevním dnu mohou samozřejmě mít i muži. U nich to může dělat také bolesti v pánvi, zácpu, záněty prostaty či zhoršený spermiogram. Svaly pánevního dna totiž máme všichni a nesouvisí to jen s pohlavnímu orgány.

Co dále může být následkem problému v pánevním dnu?

Příznakem poruchy v pánevním dnu může být také zácpa, bolestivý pohlavní styk, funkční sterilita (neschopnost počít dítě), infertilita (neschopnost donosit dítě), bolesti pohybového systému v těhotenství, poruchy v pravidelnosti či délce trvání menstruačního cyklu, inkontinence moči či stolice nebo bolesti pohybového aparátu – pánve, zad.

Co se s tím dá dělat?

V první řadě by se u lékaře mělo vyloučit závažné  či jiné strukturální onemocnění.

Poté navštívit fyzioterapeuta, který s touto problematikou pracuje. Ne každý terapeut se tomuto věnuje. Pracují s ní zejména ti, kteří dělají terapii podle Ludmily Mojžíšové.

Během návštěvy si Vás fyzioterapeut vyšetří. Zjistí, v jakém stavu je váš pohybový systém a podle toho navrhne řešení a plán terapií. Ten obvykle zahrnuje ošetření jak svalů, tak jemnou mobilizaci kloubů, úpravu celkového držení těla, ale také samostatné cvičení a třeba i úpravu životosprávy. Je možné uvolňovat i přímo břišní orgány pomocí tzv, viscerální terapie. Také se někdy přistupuje k terapii per rectum (uvolnění kostrče a svalů pánevního dna přes konečník).

Tyto obtíže častěji, ale ne vždy, postihují ženy, které své tělo používají neoptimálním způsobem. Přiměřený pohybový režim, pitný a stravovací režim má samozřejmě na pohybový systém nezanedbatelný vliv. Dalším faktorem bývá velký stres, který způsobuje celkově vyšší napětí v pohybovém aparátu, tedy i v pánevním dnu. Může přijít jednorázově, ale také být dlouhodobý.

Dobrými pomocníky je užívání bylinek, kinesiotejp nebo nahřívání. Není to řešení, ale rozhodně to pomůže na cestě ke zdravé menstruaci a tělu.

Jak by měla vypadat „zdravá“ menstruace?

Samozřejmě, že její příchod cítíme, ale neměly by zde být omezující bolesti. Stejně tak můžeme cítit i ovulaci, případně u ní i trochu zakrvácet. Menstruační krev by po několika hodinách od začátku neměla být úplně tmavá a neměla by obsahovat velké sraženiny. A neměla by bolest omezovat běžné denní činnosti.

A pro zopakování: je důležité!

Než na fyzioterapii přijdete, je dobré napřed navštívit gynekologa, aby se preventivně vyloučila onemocnění, která můžou bolesti způsobovat.